Template by:
Free Blog Templates

Friday, July 10, 2009

Teruk Jugak Jadi MB nie yaa..


Penulis Tamu - moniermatdin

salam...

Untuk pertama kalinya saya rasa, sekarang saya paham dan mula paham betapa susah dan sukarnya kalau kita jadi MB Kedah hari ini. Tak buat tak kena, kalau buat pun tak kena.

Kalau kita sembang dengan rakyat jelata kat bawah ni, drpd kat kedai kopi kat tepi jalan atau pun di kantin-kantin kilang hinggalah ke coffee house kat shopping compleks, macam-macam org dok komen tak puas hati pasal performance kerajaan Kedah ini. Saya dah sembang dgn ramai org, baik org PAS, org bukan PAS, PKR, UMNO dsgnya; pi mai pi mai MB jugak yg jadi sasaran. Kesian MB!

Entah lah, org mungkin ingat kerja MB tu senang, tapi hakikatnya MB sendiri yg tau.

Ini saya nak kongsi dua cerita kisah rakyat kat Negeri Kedah ini.

Baru kejap tadi, waktu saya tengah dok kemas-kemas nak update blog bisness adik saya sorang tu, ada memba sms mai. Nama dia Apit, dok buat bendang di Paya Ketiau Padang Serai. Apit tulis:

"Kedah Sejahtera! Pdg Serai meraikan pembukaan Pusat Karaoke yang ke5. Kedai ekoq haram pun dah lebih dr jari tangan hanpa. Selamat Datang ke Kedah DarulMaksiat!"

Saya pun tak tau apa yg Apit marah sangat, mungkin sebab Apit ni anak jati Pekan Padang Serai kot, arwah pak dia, arwah tok dia nyang dia anak jati pdg serai; dulu 10 tahun lepas waktu saya mula pindah mai duduk Pdg Serai lari dari Pulau Pinang nu - Padang Serai waktu tu tak sesibuk sekarang.

Sekarang ini, Padang Serai penuh dengan Tman-Tman perumahan, Tmn Mahsuri, Tmn Serai Wangi, Tmn Serai Setia, Tmn Serai Ria, Tmn Melur, Tmn Melati, Tmn Damai, Tmn Lagenda dll. Tmn-Tmn ni dipenuhi dgn org-org mcm saya yg lari mai dok sini drpd Penang dan tempat-tempat lain yg kos of living dan harga rumahnya mahal tu.

Bila ramai pakat lari dok di Pdg Serai, maka Pdg Serai yg ada hari ini sudah tidak sama lagi dgn Pdg Serai di zaman arwah Pak Hassan (ayah apit) Ketua Cawangan PAS yg pertama di Pkn Padang Serai dulu tu. La ni, depa kata mcm-mcm ada kat Padang Serai ini, tak payah pi Hadyai pun tat pa.

Bulan lepas waktu Usrah PAS cawangan, bukan kata Apit tapi ramai lagi yg dok komplen tak puas hati pasal peningkatan pusat-pusat maksiat mcm yg Apit sms tu. Ada sorang Paklong tu lagi ceroi; dia kata:

"Sekali tu, saya tak tahan sangat dah, sebab saya dok tengok tauke (non-muslim) siber cafe tu bagi budak2 sekolah pakai uniform masuk, saya pi sendiri pi serbu masuk kedai tu, saya kata kat dia "Hang nak aku bakaq kedai hang ka?" Kelam kabut toke tu, saya habag kat dia saya kata "Kalau hg dok biaq budak2 ni masuk lagi, nanti aku kerah geng-geng tmn aku, kami mai ramai-ramai bakaq kedai hang. Hang nak??"

Tu dia sampai tara tu sekali!

Bila sorang sahabat tu tanya MB dok buat apa, rupa-rupanya Paklong ni bukan sebarang org, set-set PA atau org penting juga dlm PAS rupanya; dia kata hari bila Negri panggil turun pi berdialog dgn MB di Alor Setar ka mana nu, dia turun sekali, bila tanya MB, panjang MB cerita (mcm-mcmlah yg dia cakap apa yg MB cerita, tapi sbb saya tak dak sekali waktu dialog tu saya tak pasti betoi ka cerita dia kot-kot MB ckp mcm lain, dia dengar mcm lain, jadi x dapatlah saya nak tulis kat sini).

Dlm USRAH kami tu, boleh kata dari mola sampai habis depa dok cerita bab tak puas hati dgn isu mcm dlm SMS Apit tadi tu.

Saya pun tak tau nak kata apa, sbb saya ni pendidikan sekular, Apit dgn Paklong dan ustaz-ustaz dlm USRAH kami tu memang beranak-beranak dah dlm PAS dah, jiwa depa cukup mudah tersentuh bila org dok buat main-main dgn bab amar makruf nahi mungkar ni. Cumanya nak habag, saya rasa kalau ada YB PAS ka MB ka dlm USRAH mlm tu, mau boleh kena penendang dengan depa-depa ni, nak habag kata memang marah dan membara sungguh geng-geng PAS Pdg Serai dlm perkara ini.

Saya pun tak pasti apa yg MB boleh buat memandangkan PAS menang di DUN sini dulu pun sebab sokongan bukan Islam dan pengundi-pengundi Islam yg 50-50 antara PAS-PKR dan UMNO. Keras sangat, nanti PRU13 kalah pulak. Payah wei!

Itu kisah Apit, PAS Piang anak jati Padang Serai. Ini saya nak habag pulak sembang saya dgn sorang kawan saya, berbangsa Cina seorang Executive di sebuah shopping compleks kat negeri Kedah ini.

Waktu tgh dok makan nasik ayam kat salah satu kedai Melayu di shopping compleks itu, prop pret prop pret dia dok kutuk dan dok kondem habis-habisan kerajaan negeri terutama sekali Menteri Besarnya. Dia kata, tak layak langsung apa nama tu Azizan Razak ka sapa jadi MB, tak ada tokoh dan tak ada karisma langsung.

Saya tanya dia pasal apa, dia jawab:

"You tengoklah sendiri, apa dah jadi dgn negeri Kedah ni bila PAS merintah. Pelabur (bisnessmen) tak berani mai, those yg mai dari KL, depa turun berenti takat Penang saja. Depa takut nak mai; bisness jadi slow"

Pasal apa?

"You tengoklah kat shopping compleks ni, kat tkk 4 tu (pusat karoeke dgn geng2 muda couple etc), hari tu Majlis Agama ka apa sudah mai serbu. Kita tak kisah sebab religous duty depa mai serbu tapi effect dia? org jadi takut nak mai sini, bisness affected, bla bla bla.....I habag kat youlah, silaplah kita pilih PAS, PRU13 nanti mesti BN dapat balik punya....bla bla bla.."

Panjang lagi dia cerita versi org bukan Melayu (kaum bisness) mengenai kjaan PAS di Kedah ni khususnya MB kita. Antara yg sempat saya ingat, kawan saya ni kata:

"PAS ini bagus jadi pembangkang.....tapi pembangkang bab Agama saja lah, bab lain bab ekonomi apa-apa tak boleh pakai!" or lebih kurang mcm tu ayat dia.

Saya rasa kalau MB ada sekali dengar pandangan org bukan Melayu version dari kaca org bisness mcm tu, boleh terduduk MB.

Teruk juga jadi MB ini, di sebelah kanan ada org mcm Apit dan Paklong di Padang Serai nu, di sebelah kiri pulak ada org mcm kawan saya executive non-muslim kat shopping compleks tu. Kiri tak kena kanan tak kena. Celah-celah tu UMNO pulak tengah dok susun strategi mcm depa dok habag nu. Kalau hangpa jadi MB, mana hala hangpa nak tuju?

Pikiaq pikiaq sekali, jadi pembangkang lagi senang drpd jadi pemerintah noh! Tapi tat pa lah, untuk MB dan YB-YB PAS yg dok ada, kalian buatlah apa yg patut. Tuhan dah pilih tuan/puan dan tak pilih kami-kami kat bawah ini dok kat situ mesti ada sebabnya; jadi jalankanlah kerja dan tunaikanlah amanah itu dengan sebaik-baiknya. Kalian pasti lebih mengerti.

Wallah hu aklam.
Moga ada manafaatnya.

moniermatdin@yahoo.com

0 comments:

Post a Comment